run-log.com

sobota, 30 marca 2013

Kocham święta!

Ciężki tydzień - babcia w szpitalu, ja też miałam krótki epizod w takim miejscu, w piątek. Jestem trochę obolała, ale żyję, chociaż wciąż mnie boli klatka piersiowa - nigdy tak nie miałam po narkozie, czy ktoś coś może na to poradzić? W związku z tym nie mogę ćwiczyć i nic specjalnego robić. Jeszcze nie mam wszystkich wyników, więc trzymajcie kciuki. I badajcie się, kobiety. Mężczyźni też, zresztą. Zaniedbałam 2 lata i teraz czekam. Głupia ja.

No ale święta zobowiązują. Baba średnio wyrosła, ale z mąki owsianej robiłam i jest pyszna!

Zakwas na żurek
Zakwas na żurek od Just My Delicious zrobiłam w środę wieczorem, już śmierdzi jak powinien :) Ponieważ dzisiaj jedziemy do rodziców i wracamy jutro wieczorem, to żurek będę gotowała jutro, kiełbasę też upiekę dopiero w niedzielę, by na poniedziałkowe śniadanie tylko ją podgrzać.
To mój debiut, jeśli chodzi o zakwas, więc trzymajcie kciuki. Zrobiłam wg przepisu JMD, który zamieszczam poniżej, następnym razem dodam do niego czosnku, może jakieś przyprawy? Pomyślę. Zobaczę, co mi z niego wyjdzie w ogóle.

Składniki na zakwas na żurek:
  • 1 szkl mąki żytniej razowej
  • 1/2 szkl otrebów
  • 0,5l wody
Do słoika wsyp mąkę oraz otręby. Zalej je przegotowaną, ciepłą wodą energicznie mieszając, aby pozbyć się wszelkich grudek. Całość pozostaw w ciepłym miejscu (np. w szafce kuchennej), jednak nie zakręcaj go dokładnie, a jedynie przyłóż zakrętkę tak, aby zakwas miał cały czas dopływ powietrza.  Po około trzech dniach będzie gotowy.
Michał tuż przed pierwszą łzą 

Tak, jest niesamowity - wiedział, jak mi zależy na domowym chrzanie, odkąd znalazłam przepis na JMD, więc starł dla mnie korzeń. Potem to była kwestia 5 minut, żeby wszystko wymieszać. Jeszcze nie próbowałam, sprawdzimy go jutro rano, na jajeczku z rodzicami, najwyżej będziemy doprawiać.
Już wiemy, że więcej nie kupimy sklepowego chrzanu, skoro to takie proste, a nie ma żadnych konserwantów. Michał obiecał, że będzie tarł. Z 300g korzenia i dodatków, które w przepisie, wyszło nam chrzanu tyle, by akurat zapełnić słoik po miodzie 400 g. 

Składniki na ok 300g domowego chrzanu:
  • 300g chrzanu (korzeń)
  • 3 żółtka ugotowanych na twardo dużych jaj
  • 1-2 łyżek majonezu
  • sól
  • pieprz czarny
Obrany korzeń chrzanu zetrzyj drobno na tarce, dodaj do niego rozdrobnione żółtka ugotowanych na twardo jaj, majonez oraz sól i pieprz do smaku. Wymieszaj całość na jednolitą masę i już. 

A za rok zrobię paschę i mazurka.
Mój pierwszy domowy chrzan

Wszystkiego dobrego :)


2 komentarze:

  1. Omnomnomnom - jak to zwykł mawiać Ciasteczkowy Potwór widząc ciasteczka - święta zapowiadają się u Ciebie jak zawsze przepysznie! Pozdrawiam serdecznie i dużo, dużo zdrowia Wam życzę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękujemy i serdecznie pozdrawiamy! CP też ;>

    OdpowiedzUsuń